Gemeentelijke bouwwerken
Kerncijfers
- Openbare dienst (gemeentehuis, gemeentelijke gebouwen, poorten, etc.) 26 stuks
- Onderwijs 16 stuks
- Gemeenschapscentra (4 in eigendom, 9 eigendom stichting) 13 stuks
- Bruggen 19 stuks
- Civiele Kunstwerken (kademuren, duikers, beelden/monumenten) NNTB
Beleid
De gemeente Hulst heeft gebouwen en civiele kunstwerken in eigendom. De gebouwen variëren in grootte en worden voor diverse doeleinden gebruikt en ingezet. Het betreft gebouwen voor de gemeentelijke organisatie, sportaccommodaties, schoolgebouwen, gebouwen voor sociaal culturele doeleinden (dorpscentra), monumenten en gebouwen voor algemeen gebruik. De civiele kunstwerken betreft diverse de bruggen in Hulst en Kloosterzande, de voorzieningen aan de bierkaai en kademuur, diverse duikers in de gemeente. In 2020 zijn de meeste gebouwen geïnspecteerd om tot een onderbouwde bijstelling van het meerjarenonderhoudsplan te komen. In de loop van 2021 zal dit worden voorgelegd.
In 2019 is het “Beleidsplan gemeentelijk vastgoed 2020-2024” vastgesteld. Hierin is het beleid van de gemeente Hulst verwoord ten aanzien van beheer en onderhoud van het gemeentelijk vastgoed. Hierbij is rekening gehouden met alle wettelijke eisen rondom vastgoedbeheer. Dat betekent dat er naast onderhoud- en energiebeheer ook aandacht geschonken wordt aan brandveiligheid, volksgezondheid, milieu en Arbo. Dit heeft tot gevolg dat niet alleen de technische levensduur van gebouwen doorslaggevend is, maar dat ook niet materiële zaken (gezondheid, veiligheid en milieu) meespelen in de besluitvorming.
Bij het opstellen van het beleidsplan is bewust gekozen voor een uitbreiding van gebouwen naar gemeentelijk vastgoed. In 2019 is software aangeschaft om het gemeentelijk vastgoed op structurele wijze vast te leggen en het onderhoud inzichtelijker te maken. Op deze wijze wordt op bestuurlijk niveau het kwaliteitsniveau van het beheer en onderhoud voor de diverse gebouwen vastgelegd, inclusief de daarbij behorende financiële kaders. De strategische keuzes die in deze nota worden gemaakt, zijn in 2021 omgezet naar een nieuw (meerjaren)onderhoudsplan op tactisch niveau en een actieplan op operationeel niveau.
In het kader van duurzaamheid en minimaal energiegebruik zijn in 2020 de 3 gebouwen waarin het ambtelijk apparaat is gehuisvest voorzien van zonnepanelen en energiezuinige verlichting. Verder is het gemeentehuis voorzien van een nieuwe verwarming.
Ten aanzien van de schoolgebouwen is de verantwoordelijkheid voor het buitenonderhoud overgeheveld van gemeenten naar scholen. De gemeente is alleen nog verantwoordelijk voor nieuwbouw. T.a.v. de Brede School te St. Jansteen is de gemeente wel verantwoordelijk voor het onderhoud. Voor de gebouwen die eigendom zijn van derden (voornamelijk gemeenschapscentra) heeft de gemeente formeel geen onderhoudsplicht. De eigenaren dienen hiervoor binnen hun exploitatie budgetten te reserveren.
Financieel Kader
Op basis van het voorlopige concept-meerjarenonderhoudsplan vastgoed blijkt dat er jaarlijks een hogere dotatie aan de reserve groot onderhoud vastgoed nodig is dan geraamd. Dit plan is echter nog niet vastgesteld. Voor de onderhoudswerken die in 2022 moeten worden uitgevoerd zijn middelen opgenomen in de begroting 2022.
Ontwikkelingen
In het kader van een doelmatige bedrijfsvoering wordt bekeken welke gebouwen op termijn afgestoten kunnen worden. In het “Beleidsplan gemeentelijk vastgoed 2020-2024” is een de structuur vastgelegd voor de verdeling van verantwoordelijkheden tussen gebruikers en beheerder.