Algemeen

Inleiding

Inleiding

Met terugkijken op het verleden wordt het zicht op de toekomst ontnomen. Ondanks dat het zicht van de gemeente Hulst op de toekomst is gericht, is het in dit jaar voor de aankomende gemeenteraadsverkiezingen goed om allereerst ook te reflecteren op de afgelopen jaren. De afgelopen jaren die gekenmerkt werden door onder andere oplopende kosten binnen het sociaal domein, de economische en maatschappelijke impact van corona, de ontstane zorg rondom  stikstof en een toenemende behoefte aan woningen. Slechts een greep van ontwikkelingen die van invloed zijn en zullen zijn op het handelen in het verleden maar ook in de komende jaren.

Gemeente Hulst heeft de afgelopen jaren hard gewerkt aan de leefbaarheid binnen de kernen en de zorg rondom haar inwoners. Het coalitie-akkoord "de  Kracht van Samen" is grotendeels uitgevoerd en er is, daar waar noodzakelijk, daadkrachtig opgetreden om de impact van bovenstaande ontwikkelingen zo goed mogelijk op te vangen. Zo is de egalisatiereserve voor het Sociaal Domein in stand gehouden en waar mogelijk versterkt bijvoorbeeld via het rekeningsaldo 2019. Verder zijn tijdens de coronacrisis verenigingen/ondernemers pro-actief financieel ondersteund en zijn bouwinitiatieven voor woningen en overige voorzieningen binnen de mogelijkheden die er zijn ondersteund.

Met deze begroting wordt allereerst voortgeborduurd op het bestendige financiële beleid zoals dit in het verleden is ingezet. Met oog voor ontwikkelingen met (mogelijk) financiële gevolgen is er evenals voorgaande jaren ruimte voor investeringen en volstaat een trendmatige stijging van de gemeentelijke lasten als gevolg van inflatiecorrectie.

De toezegging vanuit het Rijk voor incidentele middelen ter compensatie van de lasten verbonden aan de Jeugdzorg geeft enig financiële ademruimte. Echter het op termijn vrijelijk kunnen ademhalen is nog immer niet aan de orde. Stijgende lasten en teruglopende extra bijdrage vanuit het Rijk alsmede onzekerheid over het structurele karakter van de extra middelen, vraagt om versterking van het weerstandsvermogen. In 2022 zal een bedrag van € 300.000 hiervoor worden aangewend.

Het jaar 2022 zal verder in het teken staan van de implementatie van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging bouwen. De impact van beide wetten laat zich vergelijken met de decentralisaties in het Sociaal Domein. Voor zowel gemeente als haar inwoners zal dit gevolgen gaan hebben. Inmiddels zijn de nodige voorbereidingen in gang gezet om (voorlopig) op 1 juli 2022 met beide wetten van start te kunnen gaan. In financiële zin zijn er incidentele middelen door het Rijk ter compensatie toegezegd, echter voor de langere termijn bestaat er nog de nodige onduidelijkheid wat de financiële impact gaat zijn en hoe het Rijk hiermee om wenst te gaan. Voor 2022 worden de legesopbrengsten nog nagenoeg gelijk aan voorgaande jaren geraamd, aangezien deze nog een grote mate onder het "oude regime" zullen vallen.

Op het gebied van de bedrijfsvoering en dienstverlening wordt landelijk de laatste jaren sterk ingezet op digitalisering. Komende jaren wordt digitalisering in toenemende mate de norm. Gemeente Hulst hecht echter grote waarde aan het persoonlijk contact zodat de ontwikkeling op digitaal gebied niet ten koste mag gaan van de minder digivaardige inwoner en/of ondernemer. Met de komst van de Digitale Agenda 2024 en de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer komt het digitale contact wel in een stroomversnelling en zal er geïnvesteerd moeten worden in onder meer software en opleiding om de digitale informatiehuishouding zodanig in te richten dat digitaal werken en diensten verlenen zo efficiënt mogelijk verloopt. Ook de komst van de wet Open Overheid vraagt om verdergaande digitalisering en herinrichting van processen teneinde de beoogde transparantie van de bestuurlijke besluitvorming te kunnen realiseren. Om deze digitale omslag te kunnen vormgeven, wordt een structureel bedrag van € 200.000 voor dit doel aangewend.

Naast de hiervoor genoemde aandachtsgebieden zal ook duurzaamheid en de klimaattransitie een steeds urgenter vraagstuk worden. Binnen de mogelijkheden die gemeente Hulst heeft, wordt er momenteel reeds geïnvesteerd in duurzaamheidsmaatregelen voor onder meer gemeentelijke gebouwen, gemeenschapshuizen en sportaccommodaties. Regionale initiatieven worden ondersteund en beheerplannen worden geactualiseerd onder meer in verband met klimaatmaatregelen.

In deze begroting en meerjarenraming is verder financiële ruimte gecreëerd voor investeringen in voorzieningen in kernen. Het gebouw van de scouting 't Jagertje in Hulst is verouderd en bevat asbest, waardoor gehoor wordt gegeven aan een dringend verzoek tot vervanging. In lijn met eerdere uitbreidingen van dorpshuizen zal ook het dorpshuis "de Binnendéur" in Kloosterzande worden uitgebreid met een opslagruimte voor onder meer instrumenten van koninklijke harmonie St. Cecilia.

De komende vier jaar zal verder circa 25 miljoen euro worden geïnvesteerd in riolering en wegen, waarvan reeds 9 miljoen euro staat geraamd in 2022. Investeringen staan gepland in onder andere de kernen Kloosterzande, Vogelwaarde, Hulst, Kapellebrug en Hengstdijk.

Met de komst van de bioscoop in deelgebied 2 en de invulling van de deelgebieden 4 en 8 komt het plan Bierkaai in 2022 in de afrondende fase. Ook de realisering van het museum in 2022 draagt bij aan de aantrekkelijkheid van het gehele gebied rondom de Bierkaai om te wonen, cultureel te verblijven en bourgondisch te genieten. In 2022 zullen verdere stappen worden gezet in de realisering van nieuwbouwlocaties, waarbij Hof te Zandeplein in Kloosterzande en Groote Kreek II in Hulst op dit moment het meest in het oog springend zijn. Bouwmogelijkheden binnen kernen zullen binnen de door de provincie Zeeland gestelde kaders verder worden bezien en met een positieve grondhouding worden beoordeeld.

Ondanks de voorgenomen grote investeringen kan er meerjarig een sluitende begroting worden gepresenteerd, waarin ook oog en financiële ruimte is voor de kwetsbare groep inwoners. De noodzakelijke dekkingsmaatregelen zijn verder dusdanig dat dit niet resulteert in onevenredig stijgende lasten. Ten slotte lijkt het resultaat van de herijking van het gemeentefonds voor Hulst positief uit te vallen. Dit resultaat is vooralsnog niet in de begroting opgenomen aangezien definitieve besluitvorming nog dient plaats te vinden.

De huidige tijd en nabije toekomst is onderhevig aan grote veranderingen en onzekerheden omtrent zaken die op ons af komen. Ontwikkelingen volgen elkaar snel op en landelijk blijft daadkrachtig besluiten als gevolg van langdradige formatie-onderhandelingen achter. De gewenste duidelijkheid is op verschillende dossiers niet altijd aanwezig. Het vasthouden aan de ingezette lokale koers is dan ook zonder meer een vereiste om de gemeente Hulst financieel gezond te houden en om leefbaarheid en woongenot te bieden aan al haar inwoners. Terugkijkend vormen het in het verleden gevoerde financiële beleid in combinatie met uitgevoerde lokale initiatieven en projecten een goede basis voor een solide toekomst van gemeente Hulst. Een toekomstige gemeente die uniek is en uitgaat van eigen kracht, nl. "de kracht van samen".

Hulst, oktober 2021

Deze pagina is gebouwd op 11/22/2021 08:29:02 met de export van 11/22/2021 08:24:18