Paragrafen

Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen

Openbare verlichting

Kerncijfers  
Lichtmasten    6.539 stuks 
Armaturen     6.707 stuks 
Led               1.433 stuks 

Beleid  
Doel van het Beleidsplan Openbare Verlichting 2018-2023 is het hebben en in stand houden van een sobere, en doelmatige verlichting in dienst van de sociale en verkeersveiligheid van de burgers. Bij vervanging van materialen wordt duurzaam geïnvesteerd en gebruik gemaakt van de nieuwste technieken. De doelstelling uit het energieakkoord worden ondersteund door toepassing van energiezuinige verlichting. 

Sinds 2016 werken de Zeeuwse gemeenten, het Waterschap, de Provincie en Zeeland Seaport samen in het gezamenlijk beheren en onderhouden van de openbare verlichting in Zeeland. De doelstellingen van deze samenwerking zijn een uniform, innovatief, effectief en efficiënt beheer en onderhoud van de openbare verlichting, zodat de maatschappelijke kosten zo laag mogelijk worden gehouden en de personele kwetsbaarheid van partijen wordt verminderd.  

Deze samenwerking is vastgelegd in de Samenwerkingsovereenkomst openbare verlichting Zeeland. Op basis hiervan is een ‘Bureau Openbare Verlichting Zeeland’ (BOVZ) gevormd, dat zorg draagt voor een gezamenlijk onderhoudsbestek, gezamenlijke directievoering, gebruik van één database – beheerpakket (Onderhoud Management Systeem of OMS) en het beheren van het beheerpakket. 

Financieel kader 
De vervangingswaarde van de installatie bedraagt globaal € 9.205.000. Begin 2021 was er nog steeds een vervangingsachterstand.  
In het beleidsplan OV 2018-2023 is vastgesteld dat een mast na 40 jaar en een armatuur na 20 jaar aan vervanging toe is. In deze vervanging is een achterstand ontstaan welke de komende 10 jaar zal worden ingelopen. Voor de vervanging wordt op dit moment jaarlijks € 200.000 beschikbaar gesteld in de begroting, 

Pas in 2021 heeft de aanbesteding van het onderhoud en de vervanging van de openbare verlichting in Zeeland plaatsgevonden. Hierdoor is vertraging ontstaan in de vervanging en zijn de kosten voor storingsonderhoud gestegen. Tevens zijn in 2020 nieuwe energietarieven van kracht geworden, waardoor de bezuiniging op energiekosten niet is behaald (wel in Kwh, maar niet in Euro's). In 2022 zullen de netwerkkosten stijgen door de fusie van Enduris en Stedin. Hier is in de begroting 2022 rekening mee gehouden. Tevens is rekening gehouden met een verwachtte stijging van de energiebelasting met 5%. Door de gestegen materiaalkosten zullen de prijzen voor vervanging waarschijnlijk stijgen.  

Hierdoor is het benodigde budget voor vervanging van de Openbare Verlichting binnen de normen uit het beleidsplan fors gestegen. De gewenste vervangingsplanning ziet er als volgt uit: 

Peildatum 1-1-2021

2021-2030

2031-2040

2041-2050

2051-2060

2061-2070

Masten >40 jaar

1.023.000

Masten >30 jaar

387.200

Masten 20-30 jaar

1.601.600

Masten 10-20 jaar

2.530.000

Masten < 10 jaar

1.651.100

Armaturen > 10 jaar

1.338.900

Armaturen < 10 jaar

243.300

Led < 10 jaar

429.900

673.200

Led 2021-2030

1.338.900

1.338.900

Totale kosten

1.338.900

1.060.400

2.940.500

3.203.200

2.990.000

Kosten per jaar

133.890

106.040

294.050

320.320

299.000

In verband met de beperkte middelen voor vervanging is het ambitieniveau voor de vervangingsplanning bijgesteld. Het inhalen van achterstallig onderhoud zal nog niet op korte termijn kunnen worden gerealiseerd. Hierdoor zullen de kosten voor storingsonderhoud nog een aantal jaren hoog blijven.  

Knelpunten/risico’s 
Er is een ontwikkeling om duurzaam om te gaan met energie. Vanuit de Rijksoverheid is een “verplichting” opgelegd om voor 2020 een energiereductie te halen van 30% (t.o.v. 2013). Indien de vervangingsplanning wordt uitgevoerd zal deze norm t.a.v. de openbare verlichting worden gehaald.   

Ontwikkelingen   
De nieuwe generatie LED verlichting zal steeds zuiniger worden. Naarmate de vervanging gerealiseerd worden, zal ook de mate van energiereductie steeds sneller gaan.  

Overdracht openbare verlichting buitengebied 
Uitgangspunt voor de overdracht is dat alles wat bijdraagt aan het goed functioneren van een weg, in eigendom, beheer en onderhoud is bij de betreffende wegbeheerder. In de gemeente Hulst staan 429 masten welke overgedragen kunnen worden naar waterschap Scheldestromen en 8 masten welke nu in beheer zijn bij het waterschap welke naar de gemeente Hulst komen. Conform de gemaakte afspraken zullen te oude masten en armaturen eerst vervangen worden waarna de verlichting wordt overgedragen. Daarnaast wordt afhankelijk van de leeftijd een vergoeding betaald voor de vervangingen en exploitatie. Deze kosten kunnen gedekt worden binnen de begroting.  
 

Deze pagina is gebouwd op 11/22/2021 08:29:02 met de export van 11/22/2021 08:24:18