Paragrafen

Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen

Wegen

Kerncijfers  
Verhardingen                              1.779.808 m2 
Waarvan: 

  • gesloten (asfalt)                 426.115 m2 
  • gesloten (beton)                 22.190 m2 
  • open (klinkers, tegels)     1.273.321 m2 
  • half (gravel, split)                58.183 m2 

Beleid  
Wegenonderhoud bestaat uit dagelijks klein- en groot onderhoud en rehabilitatie (volledige vervanging wegconstructie aan het einde van de levensduur). De planningen van klein- en groot onderhoud zijn opgenomen in het wegenbeheerplan 2019-2023.  
Rehabilitatie maakt geen onderdeel uit van klein en groot onderhoud wegen. De rehabilitatie is opgenomen in het Meerjaren InvesteringsPlan wegen, waarbij de planning wordt afgestemd op de beschikbare middelen en de samenhang met rioleringsprojecten en wegbeheer. Afhankelijk van het project vindt een verdeling plaats tussen rehabilitatiekosten en overige kosten. De middelen worden jaarlijks gedoteerd aan de reserve MIP wegen waaruit de afschrijvingen van de investeringen worden gedekt. Hierdoor blijven voordelen op investeringen als gevolg van subsidies, aanbestedingsvoordelen en onderuitputting beschikbaar voor rehabilitatie. 

Bij het opstellen van het wegenbeheerplan is gebruik gemaakt van de beheersystematiek van de stichting CROW, bijgesteld naar aanleiding van de in 2020 uitgevoerde wegeninspecties. Binnen vermelde systematiek worden vier kwaliteitsniveaus onderscheiden, R-, R, R+ en R++. Voor het beheerplan wegen Hulst is uitgegaan van niveau R (laagste onderhoudsnorm zonder overschrijding van de richtlijn en voorkoming van risico’s; verzekerbaar zijn van schades). Voor de vertaling van de technische R-norm naar beeldkwaliteit wordt de B-norm gehanteerd. Door het tijdig uitvoeren van klein onderhoud zoals het repareren van plaatselijke verzakkingen, losliggende tegels, boomwortelschades en dergelijke worden risico’s zoveel mogelijk vermeden, de beeldkwaliteit verhoogd en de service richting bewoners en gebruikers van de openbare ruimte verbeterd. 

Met betrekking tot de investeringen in het kader van herinrichting en reconstructie wegen is er in principe sprake van rehabilitatie en dus de mogelijkheid tot het maken van afwegingen over verkeersafwikkeling en/of inrichting. Aanleiding voor rehabilitatie kan ook voortvloeien uit afstemming met andere beleidsterreinen. 

Het is belangrijk dat de rehabilitatie van de wegen uitgevoerd wordt. Met andere woorden: aan het einde van de levensduur moeten zowel verharding als fundering volledig vervangen worden. Beschikbaar zijn van middelen voor rehabilitatie is essentieel om rioleringsprojecten en rehabilitatie van wegen op elkaar af te kunnen stemmen.  
In het VGRP is bij projecten waar de riolering vervangen wordt, ervan uitgegaan dat uitkomende bestratingsmaterialen hergebruikt worden. De kosten voor het vervangen van de fundering en het opnieuw leggen van de oude materialen worden uit de opbrengst rioolrechten gedekt. Het hergebruiken van het bestratingsmateriaal heeft echter zeer nadelige gevolgen voor de kwaliteit. Voor het vervangen van de verhardingsmaterialen als onderdeel van rioleringsprojecten is gemiddeld ongeveer € 300.000 per jaar nodig. Deze kosten mogen niet ten laste van de voorziening riolering worden gebracht. De middelen voor het vervangen van bestratingsmateriaal bij rioleringsprojecten worden voortaan meegenomen in de planning voor het Meerjaren InvesteringsPlan wegen. 

Financieel kader  
De onderhoudskosten voor de korte en middellange termijn worden grotendeels bepaald door de huidige kwaliteit van de verhardingen en bestaat uit:  

Klein onderhoud: 
Het bedrag dat volgens de CROW-systematiek benodigd is voor het uitvoeren van Klein onderhoud aan zowel asfalt- en elementenverharding was geraamd op € 148.300 per jaar. Dit Klein onderhoud kan in eigen beheer worden uitgevoerd. De kosten daarvan zijn reeds in de begroting verwerkt en maken onderdeel uit van de totale kosten voor het dagelijkse onderhoud aan wegen (waarbij ook gladheidsbestrijding, onkruidbestrijding op verhardingen enz. worden uitgevoerd).  

Groot onderhoud: 
Na de weginspectie is door het wegbeheersysteem een basisplanning gegenereerd. Conform de systematiek is een zogenaamde maatregeltoets uitgevoerd.  
Deze maatregeltoets, waarbij kritisch is gekeken naar de gekozen maatregelen en afstemming heeft plaatsgevonden met geplande projecten, heeft geresulteerd in een gemuteerde basisplanning. 
Hierin is berekend dat ten behoeve van uitvoering van het Groot onderhoud een bedrag van € 426.640 per jaar benodigd is (prijspeil 2018). Groot onderhoud ter plaatse van geplande projecten voor riolering of rehabilitatie (MIP wegen) is niet meegenomen in de raming van de kosten voor groot onderhoud. 
In de begroting is voor 2022 een bedrag opgenomen van € 350.000 voor uitbesteed groot onderhoud. Hierin is een incidenteel budget van € 35.000 begrepen i.v.m. extra werk door de werken aan kabels en leidingen; hiervoor wordt een vergoeding ontvangen.  Daarnaast is een bedrag van € 60.000 voor het aandeel uitgevoerd groot onderhoud in eigen beheer. Het budget is ten opzichte van 2021 verhoogd met € 51.000 door de prijsstijgingen voor asfaltonderhoud. 
Door creatief om te gaan met de budgetten voor klein onderhoud en het combineren van de onderhoudsplanning van het wegbeheer en de planning van rioolbeheer en rehabilitatie valt, ondanks de budgettaire beperking 94 % van het wegenareaal binnen de gestelde kwaliteitsnormen. 
Ten aanzien van de investeringen (rehabilitatie) hebben een aantal projecten vertraging opgelopen. Enerzijds  a.g.v. het uitlopen van de planning voor vervanging van kabels en leidingen door de nutsbedrijven, anderzijds hebben de PFAS/stikstof maatregelen ertoe geleid dat een aantal projecten nog niet is opgestart. 

Ten behoeve van de uitvoering van het MIP wegen 2022-2024 (rehabilitatie) wordt jaarlijks een structurele dotatie aan de reserve MIP wegen gedaan. De bijgestelde meerjarenplanning 2022-2025 zal in een afzonderlijk besluit worden vastgesteld. De geldende planning (op basis van het raadsbesluit van 17 december 2020) is hierna weergegeven, evenals een overzicht van projecten waarvoor uitvoering op de middellange termijn gewenst is. 
 

Lopende investeringen MIP 2021

Krediet 2021

Uitgaven 2021 tm mei

Nog verwachte uitgaven

GVVP maatregelen Vogelwaarde (Rapenburg) (2016)

553.149

553.149

Reconstr. Julianastraat Heikant wegen (2016)

300.000

7.696

292.304

Vernieuwing omgeving Janseniuslaan

71.947

3.420

68.527

Reg. Impuls - Havenfort eo incl. camperplaatsen (2017)

323.761

323.761

Herinrichting Cloosterstraat (2018)

11.753

2.299

9.455

Herinr Houtm,Kl.Bag.str....L. Nieuwstr CP (2019)(K)

797.273

87

797.186

Reconstr. Fred. Hendrikstraat (2019)(K)

82.218

3.392

78.826

Bestrating bij verv. rioolstelsel St.Janst.(2019)(K)

1.129

1.129

Bestr. bij verv.rioolstelsel Klz fase 1(2019)(K)

73.450

1.873

71.577

Landbouwroute Vogelwaarde (2018)(K)

2.561.087

9.285

2.551.802

Reconstructie Tivoliweg (2019)(K)

474.763

262.887

211.876

Bestrating Kloosterzande fase 2 (2020)

155.000

155.000

Bestrating Vogelwaarde fase 1 (2020)

95.000

95.000

Bestrating Plevierstraat Hengstdijk (2020)

40.000

40.000

Rec. Kruising vd Maelstedewg/ Absd. Weg (2021)

500.000

11.004

488.996

Verv. Rioolstelsel Klz fase 3 bestratingsmateriaal (2021)

10.000

-

10.000

Rec. Gentsevaart (2021)

200.000

-

200.000

Verv. Rioolstelsel Vgw fase 2 bestratingsmat. (2021)

10.000

-

10.000

Vev. Bestrat. Mat Smetstr. Reynaertstr.Tybaertstr. (2021)

82.500

-

82.500

Afbouw woonrijp. Wittebrug (2021)

615.000

-

615.000

Vervanging bruggen (2021)

100.000

-

100.000

Vernieuwen bestrating Grensstraat

25.000

25.000

Reg. Impuls - grensoverschrijdende bossen (2017)

60.914

60.914

-

7.143.945

362.856

6.781.088

Knelpunten en risico’s  
Met het vaststellen van het duurzaam financieel beleid heeft het gemeentebestuur richting gegeven om achterstanden in het onderhoud te voorkomen en de hiermee gepaard gaande risico’s te beperken. Zaken als verkeersveiligheid, externe prioriteiten enz. kunnen ertoe leiden dat de planning bijgesteld moet worden.  

Ontwikkelingen    
Om het beheer en onderhoud ook in de toekomst goed vorm te kunnen geven wordt in afstemming met de Basiskaart Grootschalige Topografie (BGT) de wijzigingen in het wegenareaal continu bijgehouden. De MIP’s worden periodiek bijgewerkt en ter besluitvorming voorgelegd. 

Sinds 2016 mogen er geen onkruidbestrijdingsmiddelen op verhardingen meer toegepast worden. Het onkruid op de verhardingen wordt verwijderd door gebruik te maken van alternatieve methodes/machines. De ervaringen in 2016 tot en met 2018 wijzen uit dat het verbod op bestrijdingsmiddelen wel een verandering in het straatbeeld geeft, maar dat uit controles blijkt dat het nog binnen de vastgestelde beeldkwaliteit valt.  

Deze pagina is gebouwd op 11/22/2021 08:29:02 met de export van 11/22/2021 08:24:18