Communicatie
Sinds maart 2020 had het coronavirus bijzondere impact op het leven. Ook in de gemeente Hulst. Communicatief ging daar ook veel aandacht naar uit. Daardoor werden andere ingezette cq. geplande trajecten en acties stopgezet en uitgesteld. De ambitie voor 2022 is die (weer) op te pakken.
Positieve berichtgeving om het goede van onze gemeente te benadrukken is er daar één van. Wat voor goeds gebeurt er in onze gemeente? En wat voor goeds doet de gemeente? Bij die positieve berichtgeving speelt sociale media een belangrijke rol. De gemeente Hulst doet het goed op sociale media. Het aantal volgers blijft een stijgende lijn kennen. Interactie op sociale media vraagt de nodige aandacht. Om dit beter en efficiënter te kunnen monitoren, is in 2021 een sociale media tool aangeschaft. Deze gaat ook bijdragen aan het inzichtelijk maken van wat speelt in onze gemeente en wat als positief/negatief wordt ervaren. Met de tool kunnen namelijk ook omgevingsanalyses worden gemaakt.
Het interne project “Direct Duidelijk, hoe leuk is dat!” startte in het najaar 2020 en werd – binnen de mogelijkheden van de coronamaatregelen – in 2021 verder gezet. Zo werd onder andere een Schrijfwijzer gemaakt. Die is organisatiebreed geïntroduceerd. In 2022 krijgt het project een vervolg. Het begrijpelijker en toegankelijker maken van brieven, teksten maar ook bijvoorbeeld de raadstukken is het streven. Dat moet op B1-niveau gebeuren. Dit sluit aan bij de speerpunten van de Inclusieagenda, zoals door de gemeenteraad vastgesteld. Iedereen moet mee kunnen doen, dus iedereen moet ook goed en gemakkelijk kunnen begrijpen wat de gemeente schrijft.
In 2021 werd de visie op burgerparticipatie vastgesteld. Hieruit volgt een uitvoeringsplan. Het is een plan waarbij de hele organisatie is betrokken. In 2022 wordt deze vernieuwde vorm van participeren verder ingebed en uitgewerkt.
De gemeentelijke website wordt continue gemonitord. Wat zoeken de bezoekers van de website en vinden zij de gezochte informatie? De omvang van de website bewaken, vraagt – naast de kwaliteit – aandacht. Daarom is in 2021 gestart met het maken van analyses om in beeld te krijgen welke webpagina’s veel worden bezocht en welke niet of nauwelijks. Met die handvatten wordt de site geupdate. Dat proces krijgt in 2022 een vervolg.
Tenslotte zijn het in 2022 gemeenteraadsverkiezingen. Dit vraagt extra inzet van het communicatieteam; zowel in aanloop naar de verkiezingen als de periode er na.
Jumelage Michelstadt
In het najaar 2021 vond in Michelstadt een burgemeesterswissel plaats. Doelstelling is om in 2022 aan tafel te gaan met het nieuwe gemeentebestuur van Michelstadt om te spreken over de wijze waarop de jumelagegedachte de komende jaren wordt voortgezet.