Programma 08 Ruimte en wonen

Speerpunten Programma

WAT WILLEN WE BEREIKEN

De Nieuwe Bierkaai: Kwaliteitsimpuls voor de binnenstad van Hulst door kwaliteitsverbetering openbare ruimte, verbeterde economische structuur en intensivering van de woonfunctie.

Wat gaan we ervoor doen:

  • Realisering deelgebieden 2, 4, en 8 voorbereiden, starten en afronden.
  • De exploitatie haalbaar houden.

Planning:

  • De bouw van deelgebied 2 start in 2021.
  • De bouw van de deelgebieden 4 en 8 start in 2023.

Indicator:

  • Aantal arbeidsplaatsen.
  • Aantal bezoekers.
  • Aantal inwoners kern Hulst.

Financiële middelen:

Er zijn in 2021 koop- en realisatieovereenkomsten gesloten met ontwikkelende partijen. Daarin zijn koopprijzen vastgelegd die binnen de projectexploitatie passen.

Risico's:

  • Onvoldoende (voor)verkoop van appartementen door ontwikkelaar.
  • Bezwaar- en beroepsprocedures.
  • Niet nakomen verplichtingen door ontwikkelende partijen.

Gebiedsontwikkeling Perkpolder: Verbeteren economische structuur in het noordelijk deel van de gemeente door het creëren van een aantrekkelijk recreatie- en woongebied.

Wat gaan we ervoor doen:

  • Realisering van woningbouw, een hotel en bijbehorende voorzieningen op het Veerplein.
  • Voorbereiding en ontwikkeling Westelijke Perkpolder voortzetten.
  • Voorbereiding en ontwikkeling jachthaven voortzetten.
  • Uitvoering geven aan de samenwerking (Perkpolder Beheer BV), die de planvoorbereiding en –uitvoering coördineert.

Planning:

  • Aanleg van infrastructuur op het veerplein en start bouw eerste woningen in 2021.
  • Start ophoging WPP begin 2022.

Indicator:

  • Aantal overnachtingen (hotels, camping en B&B).
  • Aantal arbeidsplaatsen.

Financiële middelen:

Er is in 2018 een koop- en realisatieovereenkomst gesloten tussen Perkpolder Beheer en de ontwikkelende partij. Daarin zijn koopprijzen vastgelegd die binnen de projectexploitatie passen.

Risico's:

  • Onvoldoende (voor)verkoop van appartementen door ontwikkelaars.
  • bezwaar- en beroepsprocedures.
  • niet nakomen verplichtingen door ontwikkelende partijen.

De Statie: Versterken van de relatie binnenstad met Morres door kwaliteitsverbetering openbare ruimte, verbeteren functionele verbinding, optimaliseren verkeersafwikkeling, versterken economische structuur en een kwaliteitsimpuls.

Wat gaan we ervoor doen:

  • De herinrichting van het DMG-terrein voltooien.
  • De realisering van de verbindingszone voorbereiden en indien mogelijk starten.

Planning:

  • De initiatiefnemer (eigenaar) van het tussengebied en de gemeente onderzoeken de invulling van het tussengebied en de supermarktlocatie aan de Zoetevaart.
  • Bodemsanering van de percelen van initiatiefnemer en van de gemeente in het tussengebied is noodzakelijk.
  • Na bodemonderzoek en definitieve inrichting overeenkomst sluiten in 2021 waarna doorlopen bestemmingsplanwijziging.
  • Start realisering na ontstaan onherroepelijk bestemmingsplan.

Indicator:

  • Aantal arbeidsplaatsen.
  • Aantal bezoekers.
  • Aantal inwoners kern Hulst.

Financiële middelen:

In 2013 is er voor het project Life Style Village (herontwikkeling Morresterrein) een anterieure overeenkomst gesloten met De Mandemakers Groep en een dekkingsreserve ‘Ontwikkeling tussengebied LSV’ ingesteld (stand 2022: € 760.000).

Risico's:

  • Kosten bodemsanering gemeentelijke percelen.
  • Bezwaar- en beroepsprocedures.
  • Niet nakomen verplichtingen door ontwikkelende partijen.

Hof te Zandeplein: Herstructureren voormalige bedrijfslocatie naar een woongebied met aantrekkelijke openbare ruimte.

Wat gaan we ervoor doen:

  • Uitplaatsing bedrijf (gerealiseerd 2019).
  • Sloop bedrijfsopstallen (gerealiseerd 2020).
  • Bodemsanering.
  • Invulling met woningen en pleinfunctie.

Planning:

  • De bodemsanering start in 2021.
  • In 2021 afspraken maken met eigenaren van de grond die nodig is voor de ontwikkeling.
  • Besluitvorming is vereist over de uitplaatsing van de brandweerkazerne en gemeentewerkplaats.
  • Bestemmingsplanwijziging opstarten in 2021.
  • Realisering kan starten na ontstaan onherroepelijk bestemmingsplan.

Indicator:

  • Aantal bezoekers.
  • Aantal inwoners kern Kloosterzande.

Financiële middelen:

Er is € 894.000 beschikbaar gesteld voor de bodemsanering. De exploitatie van het Hof te Zandeplein is nog vast te stellen en de benodigde middelen moeten beschikbaar komen. Over de uitplaatsing van de brandweerkazerne en gemeentewerkplaats en de daarvoor benodigde middelen moet ook nog besluitvorming plaatsvinden.

Risico's:

  • Hogere kosten bij het tot ontwikkeling brengen.
  • Tegenvallende verkoop van grond voor woningen.
  • Bezwaar- en beroepsprocedures.
  • Niet nakomen verplichtingen door ontwikkelende partijen.

Gestroomlijnde implementatie Omgevingswet.

Wat gaan we ervoor doen:

  • Instellen adviescommissie ruimtelijke kwaliteit inclusief vaststellen verordening en aanpassing Nota ruimtelijke kwaliteit.
  • Vergunningverlening aangepast op de Wet kwaliteitsborging.
  • Adviesrecht gemeenteraad vaststellen.
  • Participatiebeleid vaststellen.
  • Werkwijze tijdelijk omgevingsplan en opbouw structuur nieuw omgevingsplan.
  • Nota grondbeleid op Omgevingswet (inclusief kostenverhaal) aanpassen.
  • Legesverordening, mandaatregelingen en verordening planschade (nadeelcompensatie) aanpassen.
  • Financiële arrangementen met uitvoeringsdiensten herzien.
  • Voorbereidingen voor het opstellen van een omgevingsvisie.
  • Software voor vergunningverlening, wijzigen omgevingsplan en opstellen toepasbare regels inrichten en aansluiten op het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO).

Planning:

  • De inwerkingtredingsdatum van de Omgevingswet is 1 juli 2022. Voor deze datum moeten de bovenstaande actiepunten zijn uitgevoerd.
  • De omgevingsvisie moet in 2025 vastgesteld zijn.
  • Het omgevingsplan in 2029.

Indicator:

Financiële middelen:

Voor de invoering van de Omgevingswet zijn in de begroting twee posten opgenomen: €100.000 voor opleiding en kennisdeling en €50.000 voor inhuur derden. Het opstellen van de Omgevingsvisie wordt betaald uit de inhuur van derden. Overige kosten worden betaald uit de post Structuur- en bestemmingsplannen.

Risico's:

  • Opnieuw uitstel Omgevingswet.
  • Onvoldoende capaciteit.

Krot of Kans/tegengaan verpaupering.

Wat gaan we ervoor doen:

  • Voortzetting project KLUS (starten met 4e ronde).
  • Promotie Provinciale Impuls Wonen (PIW).

Planning:

Na bekendmaking en tijdens de openstellingstermijn van de subsidieregeling PIW (onbekend wanneer de termijn is):

  • De regeling actief promoten op social media en gemeentelijke website.
  • PIW actief onder de aandacht brengen bij woningeigenaren middels persoonlijke brieven.
  • PIW actief onder de aandacht brengen bij makelaars en corporaties.  

KLUS:

  • Actualiseren/inventariseren.
  • Van start gaan met de 4e ronde van KLUS.

Indicator:

PIW:

  • Aantal aanvragen uit de gemeente.
  • Hoe gaan we dat meten?
  • Bij welke waarde is de doelstelling behaald?

KLUS:

  • start maken met 4e ronde.
  • 10 Nieuwe verpauperde woningen op laten knappen dan wel te laten slopen (voor nieuwbouw).

Financiële middelen:

Geen gemeentelijke financiële middelen.

Risico's:

Geen.

Huisvesting statushouders.

Wat gaan we ervoor doen:

  • Doorlopende (prestatie)afspraken met beide woningcorporaties voor het beschikbaar stellen van woningen om aan de taakstelling te voldoen.
  • In de uitvoering is er doorlopend nauw contact over en weer tussen de gemeente en corporatie over de voortgang huisvesting taakstelling (plus eventuele extra statushouders in wegens het plan van aanpak flexibilisering asielopvang) en de plaatsing van deze statushouders.
  • Spreiding van huishoudens over de verschillende kernen.

Planning:

  • Zowel voor het eerste als tweede jaar wordt er een taakstelling toegewezen.
  • Betreft een doorlopend proces in samenwerking met de woningcorporaties.

Indicator:

  • Aantal geplaatste statushouders ten opzichte van het aantal statushouders dat geplaatst moet worden (taakstelling).
  • Zowel voor de eerste als tweede helft van het jaar bestaat er een taakstelling.

Financiële middelen:

Pm

Risico's:

Geen vrijkomende geschikte sociale huurwoningen beschikbaar om huishoudens (statushouders) te huisvesten.

Promotie gemeente Hulst als woongemeente.

Wat gaan we ervoor doen:

  • Continueren van bedrijfsbezoek in het Vlaamse achterland om de gemeente als vestigingsplaats voor werknemers te promoten.
  • Informatiefolder over Wonen in Hulst verspreiden op locaties in de gemeente die door veel personen van buiten de gemeente bezocht worden (makelaars, supermarkten, horeca en winkels).
  • Continueren samenwerking met Stichting Zeeuws en Vlaanderen.
  • Zie tevens programmapunt “Blijven aantrekken van nieuwe bewoners, bezoekers, ondernemers en werknemers”.

Planning:

Doorlopend proces.

Indicator:

Stijgend migratiesaldo.

Financiële middelen:

€ 1.000.

Risico's:

De (economische) gevolgen van de COVID-19 crisis kunnen van invloed zijn op de verhuispatronen. Hierdoor kan de instroom (tijdelijk) in omvang afnemen.

Deze pagina is gebouwd op 11/22/2021 08:29:02 met de export van 11/22/2021 08:24:18