Programma 08 Ruimte en wonen

Speerpunten Coalitieprogramma

Gereed:

Afspraken:

Stand van zaken:

Met de realisatie van de gebiedsontwikkeling Perkpolder geven wij een belangrijke economische impuls voor onze regio.

De KOO tussen HAZ en Perkpolder Beheer B.V. is ondertekend. In 2019 zijn een masterplan en beeldkwaliteitsplan opgesteld. De omgevingsvergunning voor de 1e fase (85 woningen op het Veerplein) is verleend. Een bezwaar tegen de verleende omgevingsvergunning is in behandeling. De ontwikkelaar streeft ernaar om in de eerste helft van 2021 te starten met de verkoop van de eerste woningen en in de tweede helft van 2021 te starten met bouwen. Uiteraard dient daarvoor ook de eerste betaling en overdracht van grond plaats te vinden. Zolang er nog niet wordt gebouwd, wordt getracht reuring in het gebied te creëren. Om die reden is in 2020 het strand opgehoogd, is een drijflijn aangebracht, is meegewerkt aan een uitbreiding van Bar Goed en is de aansluiting Zeedijk-Kalverdijk hersteld. Het college wordt regelmatig geïnformeerd over de stand van zaken en voortgang. De Commissie Ruimte wordt eveneens regelmatig ingelicht.

De uitvoering van de plannen aan de Nieuwe Bierkaai en Houtmarkt worden voortvarend opgepakt met als doel de economie in de binnenstad een extra impuls te geven.

Voor de nieuwe Bierkaai en de Houtmarkt zijn overeenkomsten getekend en zullen de komende jaren afgebouwd worden.

Een sociaal woningbouwprogramma voor starters, jongeren en senioren is van belang voor de leefbaarheid. Samen met woningcorporaties wordt gekeken naar woonkosten besparende duurzaamheidsmaatregelen, gedifferentieerde grondprijzen en ondersteuning bij het bouwen.

De uitvoering van het punt is gedeeltelijk gestart. Bij de bouwgrond die de gemeente verkoopt, biedt de kavelcoach ondersteuning bij het bouwen en de keuze voor de kavel. De kavelcoach is het aanspreekpunt binnen de gemeente. Voor de gedifferentieerde grondprijzen geldt dat dit nog niet aan de orde is. Uitgangspunt voor het project Groote Kreek II is een gedifferentieerd aanbod van woningen, waaronder een gedeelte voor senioren en starters/jongeren. Dit is opgenomen in het programma van eisen. Daarnaast zijn WSH en Woongoed Zeeuws Vlaanderen volop bezig hun voorraad te verduurzamen en weten jongeren steeds beter de weg te vinden naar de corporaties. Nieuwbouwwoningen van corporaties worden in de basis levensloopbestendig gerealiseerd, zodat deze bewoond kunnen worden door verschillende doelgroepen. In de prestatieafspraken wordt expliciet aandacht besteed aan de doelgroepen jongeren/starters en senioren.

De Provincie Zeeland focust in het nieuwe Omgevingsplan erg op ontwikkelingen in de vier grote Zeeuwse steden. Daarnaast willen ze de Kustvisie uitbreiden naar de gehele Westerscheldekust. Het mag niet zo zijn dat het provinciale omgevingsplan nieuwe ontwikkelingen, zoals woningbouw in kleinere kernen of kleinschalige horecaontwikkelingen langs onze kustlijn, in onze gemeente tegenwerkt.

Begin dit jaar heeft de provincie een brede achterbanraadpleging gedaan. Vanuit Zeeuws-Vlaanderen hebben we een regionale reactie ingediend. De concept Regiovisie is ook ingebracht als reactie. Hoewel de Omgevingswet is uitgesteld tot 1 juli 2022, is de provincie voornemens de Omgevingsvisie en de Omgevingsverordening in november van 2021 vast te stellen.

We gaan een actieplan opstellen om de woningbouw in de dorpen te stimuleren. Daar waar mogelijk gaan wij voor actieve grondpolitiek. Vooral woningen voor jongeren en starters op de woningmarkt zijn belangrijk. Jongeren moeten mogelijkheden hebben om in de dorpen te blijven wonen. Bovendien hebben de starters niet het probleem dat ze eerst een woning moeten verkopen. Dat betekent dat de bouw van starterswoningen ruime mogelijkheden moet krijgen.

Zoals bekend overschrijdt het aantal plannen de ladderruimte en als gevolg hiervan is het toevoegen van extra woningen aan de woningvoorraad een complexe opgave. In samenwerking met de Provincie Zeeland is er een plan van aanpak opgesteld om tóch medewerking te kunnen verlenen aan plannen die in een kwalitatieve behoefte voorzien. Door te bouwen voor doorstroming aan de bovenkant van de markt, bestaat de mogelijkheid voor huishoudens om door te stromen. De verhuisketen wordt hierdoor langer wat zorgt voor meer dynamiek in de Hulsterse woningmarkt, meer woningverkopen, waardoor uiteindelijk meer mensen hun woonwensen kunnen realiseren. In de huidige markt zijn nieuwbouwwoningen voor starters vaak te duur. Door te bouwen voor doorstroming worden er goedkope(re) bestaande woningen voor deze groep vrijgespeeld.

In 2021 wordt de nieuwe Omgevingswet ingevoerd. Met de Omgevingswet wil de overheid de regels voor ruimtelijke ontwikkeling vereenvoudigen en samenvoegen. Gemeenten krijgen een meer faciliterend karakter bij nieuwe ontwikkelingen. Het moet allemaal makkelijker en sneller. Niet denken in bedreigingen, maar in kansen. Wat ons betreft starten we daar nu al mee. We gaan niet wachten tot de nieuwe wetgeving is ingevoerd. Nieuwe aanvragen van burgers of ondernemers die iets willen ontwikkelen, moeten vanaf nu al in de geest van de toekomstige Omgevingswet worden afgehandeld; met een positieve insteek en op vlotte wijze!

De Omgevingswet is uitgesteld tot 1 juli 2022. Voor het verbeteren van het dienstverleningsniveau worden de bestemmingsplan geactualiseerd. De status is als volgt:
Bp. Kernen Hulst (1e herziening 15 april vastgesteld)
Bp. Bedrijventerreinen (1 oktober 2020 vastgesteld)
Bp. De Statie (vaststelling voorzien op 15 juli 2021)
Bp. Bedrijventerreinen (herziening in voorbereiding)

Met het nieuwe kruimelgevallenbeleid wordt actief in de geest van de Omgevingswet gewerkt. Dit levert voor initiatiefnemers en gemeente tijdswinst op.

We streven naar flexibele bestemmingsplannen in gebieden waar momenteel woningen worden gebouwd, zoals het bestemmingsplan Zoutedijk te Kloosterzande.

Flexibiliteit is gewenst. Zo wordt in het kader van de herijking van de regionale woonvisie gekeken naar de mogelijkheid voor adaptief programmeren. Flexibiliteit m.b.t. het aantal woningen op locaties is niet gewenst om regie op de woningmarkt te houden en de resterende ladderruimte zo gericht mogelijk in te kunnen zetten. De bestemmingsplannen voor de nieuwe woningbouwlocaties zijn actueel.

We gaan het aanbod van woningen afstemmen op de vraag van de inwoners waarbij specifieke aandacht is voor jongeren.

Door de inzichten die deze onderzoeken hebben gegeven, is het mogelijk te sturen op woningbouwplannen waardoor deze maximaal aan de behoefte van onze inwoners voldoen. Hiermee wordt binnen de landelijke en provinciale kaders maximaal effect te sorteren. Iedere woning moet raak zijn. Door te bouwen voor doorstroming worden er meer woningen vrijgespeeld, waardoor, verhuisketens langer worden, er meer dynamiek in de Hulsterse woningmarkt komt en meer huishoudens (waaronder jongeren) hun woonwensen kunnen realiseren; dan door te bouwen aan het begin van de verhuisketen.

Het beleid voor verkrotting van de afgelopen jaren heeft zijn waarde bewezen. We willen dit beleid voortzetten. Dreigende verkrotting en stimulering van particuliere woningverbetering is ook de komende periode voor het college een aandachtspunt.

KLUS ronde 3 is in gang. In deze ronde zijn 7 panden opgeknapt en 11 panden gesloopt. Vanwege gebrek aan personele capaciteit staat de uitvoering op een lager pitje. Wel wordt in de gemeente voor o.a. de sloop van panden gebruik gemaakt van het PIW-geld.

Samen met woningbouwcorporaties zal beleid moeten worden gemaakt voor de toekomst van de huursector. Herstructurering is noodzakelijk. Gemeentelijk beleid moet gericht zijn op kansrijke segmenten.

Jaarlijks worden er concrete prestatieafspraken gemaakt aangaande de huursector. Dit als uitwerking van de woonvisie. Daarbij wordt jaarlijks expliciet aandacht geschonken aan en afspraken gemaakt over herstructurering en verduurzaming van de sociale woningvoorraad.

Er moet een onderzoek komen naar een uitbreiding van de woonlocaties in de kern Hulst. Daarnaast een visie op de bouwmogelijkheden in de andere kernen.

Er zijn plannen in voorbereiding waarbij er een aanzienlijk aantal woningen zullen worden gerealiseerd. Te denken valt aan de Houtmarkt, Tussengebied en aanverwante locaties, GKII, Inghelosenberghe, Rabobankterrein Hulst, Hof te Zandeplein, etc, etc. Deze ontwikkelingen tezamen zullen voor een groot deel in de behoefte voorzien de komende jaren. Daarnaast wordt er, o.a. in het kader van het Plan van Aanpak Ruimte voor woonkwaliteit (opgesteld i.s.m. provincie), naar mogelijkheden gezocht om medewerking te kunnen verlenen aan woningbouwplannen in andere kernen, zodat vernieuwing van de voorraad mogelijk blijft.

Om de leefbaarheid op het platteland te behouden en verkrotting in het buitengebied tegen te gaan, zijn we voorstander van een ruimhartig beleid bij verbouwingen in het buitengebied. We gaan het bewoners van het buitengebied mogelijk maken om hun woning aan de eisen van de tijd aan te passen en indien nodig op het bestaande grondstuk te vergroten zonder tijdrovende procedures te doorlopen.

Aan Royal Haskoning DHV is opdracht verleend voor het opstellen van het bestemmingsplan. Planning is om het ontwerpbestemmingsplan in Q3 van dit jaar in procedure te brengen.

Deze pagina is gebouwd op 11/22/2021 08:29:02 met de export van 11/22/2021 08:24:18