Programma 06 Socaal domein

Speerpunten Programma

WAT WILLEN WE BEREIKEN

Opstellen en uitvoeren lokaal preventieakkoord volksgezondheid.

Wat gaan we ervoor doen:

De gemeenten Hulst, Terneuzen en Sluis stellen samen met organisaties en bedrijven uit de regio een Zeeuws-Vlaams Preventieakkoord op. In dit preventieakkoord is tevens aandacht voor een lokale Hulsterse invulling. Deze lokale invulling wordt in onze gemeente vormgegeven door het samen opstellen én uitvoeren van concrete acties op het gebied van preventie volksgezondheid met Hulsterse organisaties en bedrijven.

Planning:

Begrotingsjaren 2022 en 2023.

Indicator:

  • Vastgesteld Zeeuws-Vlaams preventieakkoord.
  • Uitgevoerde acties op het gebied van preventie volksgezondheid.

Financiële middelen:

Opgenomen in de gemeentelijke begroting.

Risico's:

  • Het opstellen van een preventieakkoord vraagt draagvlak binnen de drie Zeeuws-Vlaamse gemeenten. Het risico bestaat dat er onvoldoende draagvlak is.
  • Daarnaast bestaat het risico dat uit het preventieakkoord te weinig concreet uitvoerbare acties komen.

Werken aan een inclusieve Hulster samenleving.

Wat gaan we ervoor doen:

  • Behalen Keurmerk dementievriendelijke gemeente.
  • Uitvoeringsplanning Inclusie-agenda afgerond.
  • Uitvoering Deltaplan aanpak discriminatie.

Planning:

Begrotingsjaren 2022 en 2023.

Indicator:

  • Keurmerk dementievriendelijke gemeente is behaald.
  • Een afname van het aantal meldingen discriminatie van 25%.
  • Toename toegankelijkheidsaanpassingen t.o.v. het jaar ervoor met 20%.

Financiële middelen:

Nader te bepalen.

Risico's:

Verbeteracties nemen meer tijd in beslag dan gepland.

Doorontwikkelen onafhankelijke cliëntondersteuning.

Wat gaan we ervoor doen:

Samen met de gemeenten Terneuzen en Sluis nemen we deel aan het koplopertraject onafhankelijke cliëntondersteuning. Hiermee zetten we in op:

  • Inzicht verkrijgen in lokale vraag en aanbod van (informele) cliëntondersteuning, met aandacht voor het netwerk rond de onafhankelijke cliëntenondersteuners.
  • Het vergroten van de bekendheid van cliëntondersteuning.
  • Het versterken van de samenhang en het creëren van een gezamenlijke visie op cliëntondersteuning in de regio.

Planning:

  • Aanbod- en behoefteonderzoek (2022).
  • Visievorming (2022).
  • Actieplan (2022).
  • Implementatie actieplan (2023).
  • Bekendheid vergroten (2023).
  • Samenwerking bevorderen (2023).

Indicator:

  • Percentage bekendheid cliëntondersteuning (CEO) naar 45% in 2023.
  • Eind 2022 is het aanbod en de behoefte in beeld gebracht, vertaald naar een Zeeuws Vlaamse visie en bijbehorend actieplan.

Financiële middelen:

Opgenomen in de gemeentelijke begroting.

Risico's:

  • Overschrijding financiële middelen.
  • Uitvoering neemt meer tijd in beslag door de betrokkenheid van meerdere partijen.

Van beschermd wonen naar beschermd thuis. Toename/verbetering van doorstroom vanuit beschermd wonen voorzieningen naar wonen in de wijk. Hulp/zorg vroegtijdig en flexibel inzetbaar en dichtbij beschikbaar.

Wat gaan we ervoor doen:

Implementeren en uitvoeren van de aangescherpte regiovisie beschermd wonen en maatschappelijke opvang in Zeeland, monitoren en evalueren.

Planning:

Begrotingsjaren 2022 en 2023.

Indicator:

Indicatoren moeten nog bepaald worden. We gaan ervan uit dat bij aanvang van de doordecentralisatie in 2023 een 0-meting wordt gedaan.

Financiële middelen:

Nader te bepalen.

Risico's:

  • Gemeenten bereiken geen inhoudelijke overeenstemming.
  • Wijzigingen in landelijk beleid.
  • Onzekerheden over het financiële verdeelmodel.

Doorbraakmethode bij multiproblematiek implementeren.

Wat gaan we ervoor doen:

  • Multiproblematiek in geselecteerde huishoudens aanpakken met behulp van de doorbraakmethode (2022).
  • Starten met samenwerken over stelsels met CZ zorgverzekeraar (2022).
  • Consulenten scholen in de doorbraakmethode (2022).
  • Werkwijze verder implementeren voor alle huishoudens met multiproblematiek (2023).

Planning:

Begrotingsjaren 2022 en 2023.

Indicator:

  • Aantal geholpen huishoudens minimaal 6 in 2022, 12 huishoudens in 2023.
  • Besparing van de zorgkosten in de huishoudens die met behulp van de doorbraakmethode zijn geholpen.

Financiële middelen:

Opgenomen in de gemeentelijke begroting.

Risico's:

  • Geen mandaat om buiten de geijkte procedures te werken.
  • Onvoldoende capaciteit beschikbaar bij de uitvoering (Hulst voor Elkaar en Werk en Inkomen).
  • Onvoldoende afstemming met CZ op de inhoud.

Inburgeringsplichtigen kunnen zo snel mogelijk meedoen in de Nederlandse samenleving. Het liefst met betaald werk.

Wat gaan we ervoor doen:

  • De gemeente neemt regie op het inburgeringsproces.
  • De gemeente gaat inburgeringsplichtige nieuwkomers begeleiden bij hun inburgering. Iedereen krijgt een inburgering op maat middels een brede intake en een persoonlijk plan.

Planning:

Begrotingsjaar 2022.

Indicator:

  • We voldoen aan onze wettelijke taakstelling om in het eerste half jaar van 2022 16 personen te huisvesten. Onze taakstelling voor het tweede half jaar is voor 01 oktober 2021 bekend.
  • 90% van alle inburgeringsplichtigen is binnen zes maanden na huisvesting in de gemeente gestart met hun leerroute.

Financiële middelen:

Opgenomen in de gemeentelijke begroting.

Risico's:

  • We zijn afhankelijk van externe stakeholders.
  • Er kunnen externe en persoonlijke factoren zijn, waardoor gestelde doelen niet behaald kunnen worden.
  • De inburgeringstrajecten bestaan voor het grootste deel uit nieuwe voorzieningen, zoals de leerroutes.
  • Het is onzeker of de beschikbaar gestelde middelen van Rijksoverheid voldoende toereikend zijn.

Opstellen en uitvoeren uitvoeringsagenda bij de woonzorgvisie.

Wat gaan we ervoor doen:

In 2021 heeft de raad de woonzorgvisie vastgesteld. Op basis van de beleidsvisie en ambitielijnen uit deze woonzorgvisie wordt er een uitvoeringsagenda opgesteld. In 2021 is samen met stakeholders en betrokkenen een start gemaakt met het opstellen van deze uitvoeringsagenda. In 2022 wordt de uitvoeringsagenda afgerond en begint de uitvoering ervan. De uitvoeringsagenda heeft een doorlooptijd van tien jaar, waarbij er ambities op korte, middellange en lange termijn te realiseren zijn. Daarnaast zijn de gemeenten Terneuzen en Sluis ook bezig met het opstellen van een woonzorgvisie en/of uitvoeringsagenda. In 2022 wordt gekeken op welke onderdelen de visies en ambities op elkaar aansluiten en waar een gezamenlijke aanpak vereist is. Dit wordt vervolgens vastgelegd in een Zeeuws-Vlaamse woonzorgvisie.

Planning:

Begrotingsjaar 2022.

Indicator:

  • Concrete uitvoeringsagenda.
  • Uitgevoerde acties.
  • Zeeuws Vlaamse woonzorgvisie.

Financiële middelen:

Nader te bepalen.

Risico's:

  • De actiepunten in de uitvoeringsagenda zijn niet concreet genoeg, waardoor het niet tot acties komt.
  • Onvoldoende draagvlak of beschikbare capaciteit bij de stakeholders voor de uitvoering.
  • Er wordt geen prioriteit gegeven aan het opstellen van een Zeeuws-Vlaamse woonzorgvisie.
Deze pagina is gebouwd op 11/22/2021 08:29:02 met de export van 11/22/2021 08:24:18