Gereed: | Afspraken: | Stand van zaken: |
---|---|---|
We willen de lasten voor onze burgers en toeristen zo laag mogelijk houden. De hoogte van de gemeentelijke uitgaven en investeringen vormt geen doel op zich. Ze dragen bij aan een maatschappelijk doel. | Afhankelijk van financiële maatregelen in het gemeentefonds wordt jaarlijks een voorstel over gemeentelijke lasten voorgelegd aan de raad. | |
We zorgen voor voldoende weerstandsvermogen. Waarbij we, indien mogelijk, sparen voor gewenste en noodzakelijke investeringen. | Weerstandsvermogen wordt jaarlijks in de begroting aangegeven. | |
De onroerende zaakbelasting (OZB) mag jaarlijks niet meer stijgen dan de inflatie. We gaan onderzoeken wat de mogelijkheden zijn voor afschaffing/compensatie van de OZB voor verenigingsgebouwen en dorpshuizen. | Inventarisatie opgemaakt van verenigingen/stichtingen die voor een bijdrage in aanmerking komen. Wijze van compensatie is inmiddels uitgewerkt. Collegevoorstel is geaccordeerd. | |
De toeristenbelasting houden we op het niveau van 2018. | Geregeld. | |
Wij vinden dat er niets geheim is aan de uitgaven van de gemeente Hulst. Om die reden ontvangen inwoners, bijvoorbeeld bij hun OZB-aanslag, een korte weergave van de uitgaven van het vorige jaar. Op de website van de gemeente Hulst maken we duidelijk - in een overzicht - welke instellingen van de gemeente subsidie ontvangen en de taken die men uitvoert. | Start gemaakt met LIAS Enterprise teneinde meer transparantie richting burger te creëren. Met begroting is dit inmiddels gebeurd. Nadere uitwerking rondom subsidies moet dit nog gebeuren. Realisatie 2020. | |
Overschotten gebruiken we voor het duurzaam financieel beleid, voor versnelde afschrijving, toevoeging aan reserve kapitaalgoederen dan wel aan de algemene reserve. | Continu beleid. | |
We gaan voor een ratio van 1.0. | Zie paragraaf "Weerstandsvermogen en risicobeheersing" in programmabegroting. |