Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen Dethon, Terneuzen
Gemeenschappelijke regeling Dethon, Terneuzen
Doel/Visie
Dethon is het arbeidsintegratiebedrijf van Zeeuws-Vlaanderen. In samenspraak met de deelnemende gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen tracht Dethon te komen tot een effectieve en efficiënte uitvoering van de opdrachten die volgen uit de Participatiewet. Dethon zorgt voor passend werk, opleiding en ontwikkelingsmogelijkheden voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, zodat iedereen kan werken/participeren naar vermogen. De afspraken tussen de gemeenten en Dethon zijn vastgelegd in een dienstverleningsovereenkomst.
Bestuurlijk belang
Algemeen bestuur twee leden, waarvan één in dagelijks bestuur.
Financieel belang 2022
Bijdrage 2022: € 4.074.417, waarvan € 500.000 als bijdrage in nadelig saldo.
Resultaat begrotingsjaar
In 2022 wordt een negatief resultaat van € 1.761.000 verwacht.
Eigen vermogen
Raming eind 2022: € 1.486.734.
Vreemd vermogen
Raming eind 2022: € 11.556.266.
Ontwikkelingen
Dethon maakt, conform het vastgestelde transitieplan, een meerjarige transformatie door van een industriële sociale werkplaats naar een arbeidsontwikkelbedrijf. Dethon voert de inhoudelijke omslag verder door. Er zijn in 2021 vernieuwde afspraken vastgelegd voor groen en inclusie in een dienstverleningsovereenkomst tussen gemeenten en Dethon. In 2022 wordt hier verder uitvoering aan gegeven. In 2021 zijn twee onderzoeken uitgevoerd en afgerond. Enerzijds gericht op de bedrijfscultuur en anderzijds op financiën. Dethon draagt zorg voor een nieuwe stabiliteit binnen de organisatie. Daarnaast gaan zij aan de slag met de ontwikkelingen die nodig zijn.
Risico's
Het transformatieproces draagt in 2022 nog onvoldoende bij in het terugdringen van het tekort. De gevolgen van onder andere corona en Brexit kunnen invloed hebben op de vraag vanuit de markten en daarmee het bedrijfsresultaat.
Programma
06 Sociaal domein
Website
- Gemeenschappelijke regelingen Gemeenschappelijke Gezondheidsdient (GGD), Goes
Gemeenschappelijke regeling Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD) Zeeland, Goes
Doel/Visie
De wettelijke taak conform de Wet Publieke Gezondheid (Wpg) is ondergebracht bij de Gemeenschappelijke regeling GGD Zeeland. In de Wpg-taak is sinds enige jaren ook opgenomen de taak Jeugdgezondheidszorg (JGZ).
Bestuurlijk belang
Algemeen bestuur 1 lid.
Financieel belang 2022
Bijdrage 2022 Preventieve Gezondheidszorg € 1.144.060 (2021: € 1.101.629).
Resultaat begrotingsjaar
Nihil.
Eigen vermogen
Eind 2022: € 3,4 miljoen (excl. IJZ)
Vreemd vermogen
Eind 2022: € 2,2 miljoen (excl. IJZ)
Ontwikkelingen
De GGD Zeeland treedt op als uitvoeringsorganisatie en adviseur van de Zeeuwse gemeenten. De GGD heeft de begroting 2022 aangeboden, waarin is verwoord dat er met twee programma’s wordt gewerkt: Publieke Gezondheid en Inkoop Jeugdhulp. Publieke Gezondheid bestaat uit drie inhoudelijke programmalijnen: Gezond in de Wijk, Fysieke Veiligheid & Bescherming en Sociale Veiligheid. De coronacrisis en de gevolgen daarvan, zowel menselijk als financieel, zullen een stempel drukken op de kosten van de GGD in 2022. De GGD voert verschillende werkzaamheden uit in het kader van coronamaatregelen. Deze werkzaamheden brengen kosten met zich mee. Daarnaast zullen naar verwachting veel mensen lichamelijk en geestelijke nadelige gevolgen ondervinden van de coronacrisis. De GGD zal dan ook werkzaamheden ontplooien voor mensen die zich bij de GGD melden met klachten veroorzaakt door de Coronacrisis. Het aantal ouderen in Zeeland neemt toe. Dit in combinatie met de ontwikkeling dat mensen langer thuis blijven wonen, levert allerlei nieuwe maatschappelijke en ook gezondheidsvraagstukken op. Dit heeft tot gevolg dat gemeenten te maken krijgen met grote uitdagingen op het gebied van zorg- en ondersteuningstaken, zowel inhoudelijk als financieel. Met ingang van 1 januari 2019 is een nieuwe meldcode ingevoerd die bedoeld is om kindermishandeling en huiselijk geweld in Nederland terug te dringen. Het is van groot belang dat er tijdig wordt gemeld. Door de aanscherping van de Wet Meldcode heeft Veilig Thuis een radarfunctie gekregen. De gevolgen zijn tweeledig: er zijn meer meldingen en elke melding kost meer tijd in afhandeling. Het aantal meldingen in Zeeland is in de loop van 2021 enigszins gestagneerd ten opzichte van het niveau van 2020 (ook hierbij speelt de coronacrisis een rol, want geconcludeerd is dat meldingen uitbleven door coronamaatregelen, zoals afstand houden en quarantaine), maar het ligt nog boven het niveau van 2019. Dit blijft de nodige (financiële) consequenties met zich meebrengen. Daarom worden er geregeld begrotingswijzigingen voor het onderdeel Veilig Thuis doorgevoerd, met inachtneming van de zienswijzen van de deelnemende gemeenten.
Risico's
Behoudens de mogelijke gevolgen van de coronacrisis zijn er in het risicoprofiel van de GGD geen noemenswaardige wijzigingen opgetreden. Voorlopig is de weerstandscapaciteit voldoende om de bestaande risico’s op te vangen.
Programma
06 Sociaal domein
Website
- Gemeenschappelijke regelingen Collectief vervoer Z-VL, Terneuzen
Gemeenschappelijke regeling Collectief Vervoer Zeeuwsch-Vlaanderen, Terneuzen
Doel/Visie
Het aanbieden van een collectief vraagafhankelijk openbaar vervoerssysteem voor, door de deelnemers, aan te wijzen categorieën van personen binnen het vervoersgebied. Tot de categorieën behoren in ieder geval het WMO-vervoer, het leerlingenvervoer en het jeugdvervoer.
Bestuurlijk belang
Algemeen bestuur 3 leden, waarvan 1 in dagelijks bestuur.
Financieel belang 2022
€ 1.191.227 (excl.jeugdzorgvervoer).
Resultaat begrotingsjaar
Nihil.
Eigen vermogen
Nihil.
Vreemd vermogen
Nihil.
Ontwikkelingen
De begroting is in principe realistisch opgesteld, maar afwijkingen kunnen ontstaan door het gebruik van collectief vervoer, veroorzaakt door de coronacrisis. Deze coronacrisis brengt ook met zich mee dat er onzekere tijden zijn voor de vervoerder. Het secretariaat van het CVV ZVL en de vervoerder houden elkaar op de hoogte van nadere ontwikkelingen, zowel op het gebied van landelijke coronamaatregelen, als van de bedrijfsvoering van de vervoerder. Ontwikkelingen in deze kunnen financiële gevolgen voor het CVV ZVL en dus indirect voor de gemeente met zich meebrengen.
Risico's
Er zijn geen andere risico's dan wanneer de gemeente deze taak zelfstandig zou uitvoeren.
Programma
06 Sociaal domein
Website
- Gemeenschappelijke regelingen OLAZ/ZRD, Kapelle/Sluiskil
Gemeenschappelijke regeling Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland (OLAZ), Kapelle/Zeeuwse Reinigingsdienst B.V. (ZRD), Sluiskil
Doel/Visie
Inzameling huishoudelijk afval en milieustraten in Zeeland vinden plaats onder de vlag van de Zeeuwse Reinigingsdienst (ZRD). De gemeenschappelijke regeling OLAZ blijft eveneens bestaan. Binnen dit samenwerkingsorgaan stippelen de gemeenten hun gezamenlijke afvalbeleid uit.
Bestuurlijk belang
Algemeen bestuur en de Algemene Vergadering van Aandeelhouders OLAZ 1 lid. OLAZ heeft 100% van de aandelen in ZRD en 3 commissarissen in ZRD.
Financieel belang 2022
Bijdrage 2022 (exploitatiekosten milieustraat) € 690.000.
Resultaat begrotingsjaar
Nihil.
Eigen vermogen
2022: € 428.940.
Vreemd vermogen
2022: € 10.541.377.
Ontwikkelingen
Op de milieustraat dienen steeds meer afvalstromen te worden gescheiden en aan de gescheiden stromen worden strengere voorwaarden verbonden om afkeuring te voorkomen en recycling te bevorderen. Hierdoor blijven de kosten op de milieustraat stijgen. In 2020 is een onderzoek uitgevoerd naar de toekomst van de milieustraten in Zeeland. In de onderzoeksrapportage zijn knelpunten belicht bij de huidige milieustraten en is een voorzet gegeven voor hoe de milieustraten er in de toekomst uit moeten komen te zien. Meest voorname aandachtspunten uit dit onderzoek betreffen het invoeren van een toegangscontrole op de milieustraten en de mogelijkheid voor het realiseren van circulaire ambachtscentra in de regio’s en het vereenvoudigen van de kleinere milieustraten. Deze conclusies worden ten behoeve van nadere besluitvorming verder uitgewerkt in 2021 en 2022.
Risico's
De verwerkingstarieven zijn afhankelijk van de marktwerking en kunnen daardoor fluctueren. Momenteel staan de afvalstromen als textiel en oud papier onder druk. De contracten met de verwerkers voor de voor deze afvalstromen staan daardoor ook onder druk. Het risico bestaat dat de toekomstige vergoedingen lager uit vallen en/of de verwerkingskosten hoger zullen zijn in 2022.
Programma
07 Milieu
Website
- Gemeenschappelijke regelingen Veiligheidsregio Zeeland, Middelburg
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zeeland (VRZ), Middelburg
Doel/Visie
De Veiligheidsregio Zeeland is het orgaan voor de fysieke veiligheid, rampenbestrijding en crisisbeheersing in Zeeland. Deze omvat brandweerzorg, Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio (GHOR), de rampenbestrijding en crisisbeheersing. Vanaf 1 januari 2013 is de Brandweer Hulst ondergebracht bij de Veiligheidsregio.
Bestuurlijk belang
De gemeente is in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door de burgemeester.
Financieel belang 2022
€ 1.900.029.
Resultaat begrotingsjaar
Nihil.
Eigen vermogen
2022: € 1,7 miljoen.
Vreemd vermogen
2022: € 31,0 miljoen.
Ontwikkelingen
Vanaf 12 maart 2020 is de crisisorganisatie van VRZ operationeel vanwege de Covid-19 crisis. Of dit ook in 2022 het geval zal zijn is nog onzeker. Artikel 14 van de Wet veiligheidsregio’s (Wvr) bepaalt dat alle veiligheidsregio’s ten minste eenmaal in de vier jaar een beleidsplan vast moeten stellen. In 2021 is een start gemaakt met de ontwikkeling van het Meerjarenbeleidsplan 2022 – 2025. Het AB VRZ heeft inmiddels ingestemd met dit plan. Het plan zal voor zienswijzen worden aangeboden aan de gemeenteraden. In het plan zijn de volgende vier nauw met elkaar samenhangende aandachtsgebieden benoemd: toekomstbestendige brandweerzorg, een voorbereide crisisorganisatie, werken in netwerken en mens en organisatie.
Risico's
De instandhouding van de brandweerzorg is complex vanwege een bovengemiddeld aantal vrijwilligers. Dit heeft te maken met onze bijzondere infrastructuur en de uitgestrektheid van het gebied. In verhouding tot het inwoneraantal van Zeeland zijn er veel brandweerposten en -mensen noodzakelijk om overal tot een goede dekking te komen. Verder is het risicoprofiel zeer hoog in vergelijking met andere regio’s. Met een groot cluster van chemische industrie, de enige nog werkende kerncentrale in Nederland, een kerncentrale in Doel net over de grens met België en natuurlijk de Westerschelde als – lastig bevaarbare – toegang tot de havengebieden van Antwerpen, Gent en Zeeland, is continu alertheid geboden.
Programma
01 Bestuur en veiligheid
Website
- Gemeenschappelijke regelingen Zeeuwse Muziekschool, Middelburg
Gemeenschappelijke regeling Zeeuwse Muziekschool (ZMS), Middelburg
Doel/Visie
Het aanbieden van muziekonderwijs in een zo breed mogelijke vorm aan alle inwoners van de gemeente Hulst.
Bestuurlijk belang
De gemeente is in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door 1 wethouder.
Financieel belang 2022
Bijdrage 2021 € 239.897, onderverdeeld in de algemene bijdrage €220.083 en de bijdrage van €19.814 in de huurlasten van het Baudeloocomplex.
Resultaat begrotingsjaar
Nihil, de bijdrage van de deelnemers dekt de lasten.
Eigen vermogen
Eind 2020: € 553.964
Vreemd vermogen
Eind 2020: € 997.574 betreft alleen overlopende passiva en voorzieningen, geen langlopende geldleningen.
Ontwikkelingen
De ontwikkeling richting een bredere, sterkere muziekschool zijn gaande, alsook het onderzoek naar onderdak binnen eigen gemeentelijke panden.
Risico's
Het risico bestaat dat de investeringen van de begrotingswijziging 2020 die gedaan worden in het kader van de versterking van de organisatie (deels) niet het gewenste effect sorteren. Dit zou eventueel kunnen resulteren in het (alsnog) saneren van uren met de daarmee gepaarde kosten. Om de deelnemersbijdrage niet te laten stijgen zou de Muziekschool Zeeland over moeten gaan tot bezuinigingen of de deelnemersbijdrage te laten stijgen.
Programma
05 Sport, cultuur en recreatie
Website
- Gemeenschappelijke regelingen Sabewa Zeeland, Terneuzen
Gemeenschappelijke regeling Sabewa Zeeland, Terneuzen
Doel/Visie
Sabewa Zeeland is een uitvoeringsorganisatie, die de heffing en invordering verzorgt van waterschapsbelastingen (zuiveringsheffing, verontreinigingsheffing en de watersysteemheffingen) en gemeentelijke belastingen (zoals de onroerende-zaakbelasting, rioolheffing, afvalstoffenheffing, honden- en toeristenbelasting). De bezwaar- en beroepschriften gericht tegen de belastingaanslagen en kwijtscheldingsverzoeken worden ook door Sabewa Zeeland behandeld. Daarnaast worden de taken en werkzaamheden in het kader van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) voor de bij Sabewa Zeeland aangesloten gemeenten uitgevoerd. Vanaf 2013 is Hulst bij deze gemeenschappelijke regeling aangesloten.
Bestuurlijk belang
De gemeente is in het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur vertegenwoordigd door 1 wethouder.
Financieel belang 2022
De bijdrage voor 2022 bedraagt € 443.195.
Resultaat begrotingsjaar
Nihil, de lasten worden gedekt door de bijdragen van de aangesloten gemeenten.
Eigen vermogen
Nihil.
Vreemd vermogen
Nihil.
Ontwikkelingen
In 2021 is de jaarlijkse aanslagronde voor de verschillende belastingen die Sabewa Zeeland uitvoert goed verlopen. De begroting 2022 van Sabewa Zeeland richt zich erop om net als voorgaande jaren de uitvoering van de reguliere processen binnen de Wet WOZ uit te voeren binnen de normen en criteria van de Waarderingskamer. Sabewa Zeeland geeft hierbij aan dat ze voor de interne beheersing van de processen rondom de Wet WOZ de huidige beoordeling “uitstekend” van de Waarderingskamer willen vasthouden. In 2022 wordt het project gebruiksoppervlakte bij de deelnemende gemeenten afgerond. Net als in voorgaande jaren streeft Sabewa Zeeland naar een duidelijke en proactieve informatieverstrekking aan de burgers in het proces van de aanslagoplegging. Verder wordt in 2022 een vervolg gegeven aan het verder ontwikkelen van de klantgerichte, kwalitatief hoogwaardige uitvoeringsorganisatie op het gebied van gemeentelijke en waterschapsbelastingen. Rondom het proces van het innen van de belastingen streeft Sabewa Zeeland naar een klantvriendelijke en heldere communicatie naar de burgers.
Risico's
Er zijn geen andere risico’s dan dat de gemeente zelfstandig deze taak uit zou voeren.
Programma
09 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
Website
- Gemeenschappelijke regelingen RUD Zeeland, Terneuzen
Gemeenschappelijke regeling Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) Zeeland, Terneuzen
Doel/Visie
De RUD-Zeeland, die is opgericht in juni 2013, gaat in opdracht van de deelnemers, de gemeenten, de provincie en het waterschap VTH milieutaken en VTH Wabotaken uitvoeren. Ze moet deze taken professioneel, doelmatig en volgens landelijk vastgestelde kwaliteitseisen en dienstverleningsnormen vervullen. Bepalend voor de formatieve capaciteit en ureninzet van de RUD zijn de actuele inrichtingenbestanden en de kengetallen en frequenties van de te leveren producten, welke jaarlijks in het kader van PxQ worden geëvalueerd.
Bestuurlijk belang
De gemeente is vertegenwoordigd in het algemeen bestuur door 1 wethouder.
Financieel belang 2022
Bijdrage 2022 € 578.100.
Resultaat begrotingsjaar
Nihil, de lasten worden gedekt door de bijdrage van de deelnemers
Eigen vermogen
2022: € 800.000.
Vreemd vermogen
2021: € 1.000.000 alleen kortlopende schulden.
Ontwikkelingen
In 2022 zal volgens de planning de Omgevingswet worden ingevoerd. Dit heeft gevolgen voor de ureninzet van de RUD. Enerzijds dient meer ureninzet plaats te vinden op de invoering van de Omgevingswet. Anderzijds zal een verschuiving van bevoegdheden, wijziging van het takenpakket en de te leveren producten van invloed zijn op de ureninzet voor de deelnemers. Vanaf 2021 wordt de rijksbijdrage voor uitvoering van Externe Veiligheid niet meer rechtstreeks doorgezet naar de RUD, maar komt deze in het gemeentefonds. Dit leidt voor de deelnemers van de RUD tot een structurele verhoging van de deelnemersbijdrage van € 8.900. De voor 2022 begrote deelnemersbijdrage zal daardoor middels een begrotingswijziging worden verhoogd van € 578.100 naar € 587.000.
Risico's
Onzekerheid over de datum van invoering van de Omgevingswet. Verschuivingen in bevoegd gezag door de Omgevingswet kunnen leiden tot uitname van taken door de deelnemers. Krapte op de arbeidsmarkt kan leiden tot capaciteitsproblemen en kwaliteitsvermindering. Impact van externe ontwikkelingen op het gebied van PFAS, stikstof en PAS op de uitvoering van onze werkzaamheden. Onzekerheden door de invloed van de coronacrisis. Robuustheid van de RUD Zeeland en het kunnen voldoen aan de landelijke kwaliteitscriteria kunnen door genoemde ontwikkelingen in het gedrang komen.
Programma
07 Milieu
Website
Privaatrechtelijk
- Privaatrechtelijk N.V. BNG, Den Haag
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG), Den Haag
Doel/Visie
De N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarmee is de bank essentieel voor de publieke taak.
Bestuurlijk belang
De gemeente is aandeelhouder van de BNG.
Financieel belang 2022
17.472 aandelen (nominaal € 2,50). Dividend 2022 € 20.000.
Resultaat begrotingsjaar
Nettowinst 2020 € 221 miljoen
Eigen vermogen
Eind 2020: € 5,097 miljard.
Vreemd vermogen
Eind 2020: € 155,262 miljard.
Ontwikkelingen
De nettowinst van BNG Bank over het eerste halfjaar van 2021 bedraagt 187 miljoen euro en is een stijging van 87% ten opzichte van het eerste halfjaar 2020. Deze stijging is het gevolg van de afnemende effecten van coronapandemie op de economie van westerse landen. Verder is er een toename van de bedrijfslasten om aan de verantwoordelijkheden op het terrein van klantintegriteit en poortwachtersrol te voldoen.
Risico's
De kapitaalpositie van BNG Bank blijft sterk. De BNG (AAA-rating) wordt nog steeds beschouwd als een van 's werelds meest kredietwaardige banken.
Programma
09 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
Website
- Privaatrechtelijk N.V. PZEM, Middelburg
PZEM N.V., Middelburg
Doel/Visie
PZEM is de rechtsopvolger van DELTA NV. PZEM richt zich op productie, handel en levering van energieproducten en diensten aan de zakelijke markt.
Bestuurlijk belang
De gemeente is aandeelhouder (525 volgestorte aandelen is 3,44% van het totaal, nominaal € 453,78).
Financieel belang 2022
Vanaf 2022 wordt € 65.000 dividend geraamd van GBE Aqua.
Resultaat begrotingsjaar
In 2020 is een nadelig resultaat van € 21,8 miljoen behaald.
Eigen vermogen
Eind 2020: € 1.377 miljoen.
Vreemd vermogen
Eind 2020: € 851 miljoen.
Ontwikkelingen
Sinds 2019 is er door de aandeelhouders in samenwerking met PZEM onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om de aandelen Evides rechtstreeks onder de publieke aandeelhouders te hangen (project “Aqua”). De daadwerkelijke ontvlechting van Evides uit PZEM en de oprichting van “GBE Aqua B.V.” zal eind 2021 worden gerealiseerd. Volgende stap in de verkoop van PZEM is het onderzoek naar de verkoop van de Wholesale-activiteiten.In de afgelopen jaren heeft PZEM geen dividend uitgekeerd. In de begroting van de gemeente Hulst wordt nu een dividenduitkering van GBE Aqua geraamd. Hiervoor zal een dividendstrategie worden vastgesteld door PZEM. Daarbij mogen risico’s niet uit het oog worden verloren.
Risico's
PZEM NV is actief op verschillende energiemarkten en wordt daarbij geconfronteerd met meerdere risico’s. Het gaat om risico’s die voortkomen uit de samenstelling van de handelsportefeuille en risico’s door economische, financiële en juridische ontwikkelingen. Deze risico’s zijn inherent aan de strategische keuzes en de activiteiten van PZEM N.V. en behoren daarom tot het risicoprofiel van de onderneming. Hoewel het risico van de dividenduitkering is ondervangen, vertegenwoordigen de aandelen van PZEM een waarde die door verschillende ondernemingsrisico’s kan fluctueren.
Programma
09 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
Website
- Privaatrechtelijk EGTS, St.GIllis Waas (België)
EGTS Linieland van Waas en Hulst, Sint Gillis Waas (België)
Doel/Visie
De Europese Groepering voor Territoriale Samenwerking Linieland van Waas en Hulst, kortweg EGTS is een in 2011 opgericht Europees samenwerkingsverband tussen de gemeente Hulst, 3 Belgische gemeenten, de provincies Oost-Vlaanderen en Zeeland en het Belgisch intergemeentelijk samenwerkingsverband Interwaas en de Maatschappij Linker Scheldeoever. De EGTS heeft als doel het grensoverschrijdende overleg en de grensoverschrijdende samenwerking tussen de deelnemers in het kader van de ontwikkelingsvisie Linieland van Waas en Hulst te bevorderen en te ondersteunen in het bijzonder door het opstarten en uitvoeren van samenwerkingsprojecten op de in de visie vermelde terreinen te weten haven en economie, mobiliteit, natuur en recreatie, wonen en leefbaarheid.
Bestuurlijk belang
De burgemeester vertegenwoordigt de gemeente in het bestuur.
Financieel belang 2022
De bijdrage voor 2022 bedraagt € 34.801, inclusief een bijdrage (€10.000) voor de koepelrol in Grenspark Groot Saefthinge gedurende 5 jaren (2021-2025).
Resultaat begrotingsjaar
€ 52.000 (nadeel).
Eigen vermogen
NNB (2019: € 164.728).
Vreemd vermogen
NNB (2019: € 46.979 alleen korte termijn schulden).
Ontwikkelingen
De EGTS is van meerwaarde voor de partners en de regio. Gezien de grote hoeveelheid projecten waarbij de EGTS is betrokken en de beperkte omvang van de EGTS zullen keuzen moeten worden gemaakt over de toekomstige ambities en omvang van de EGTS, de EGTS 2.0.
Risico's
De inkomsten van de EGTS bestaan naast de bijdragen van de partners voor een aanzienlijk deel uit subsidies voor projecten. Er bestaat het risico dat subsidies voor projecten lager worden vastgesteld dan voorzien.
Programma
01 Bestuur en veiligheid
Website
- Privaatrechtelijk Onbegrensd Zeeuws-Vlaanderen, Terneuzen
Taskforce Onbegrensd Zeeuws-Vlaanderen, Terneuzen
Doel/Visie
De taskforce Onbegrensd Zeeuws-Vlaanderen is een samenwerkingsverband tussen de Zeeuws-Vlaamse gemeenten, bedrijfsleven, instellingen en is opgericht om de bekendheid van Zeeuws-Vlaanderen te vergroten en de streek nóg aantrekkelijker te maken voor nieuwe inwoners/(buitenlandse) arbeidskrachten. De gemeente Terneuzen handelt als juridische entiteit voor Onbegrensd Zeeuws-Vlaanderen.
Bestuurlijk belang
De burgemeester is voorzitter van de taskforce.
Financieel belang 2022
Bijdrage 2022 € 38.000.
Resultaat begrotingsjaar
Nihil, de lasten worden gedekt door de bijdrage van de deelnemers.
Eigen vermogen
Nihil.
Vreemd vermogen
Nihil.
Ontwikkelingen
Omdat het doel van Onbegrensd goed aansluit op de doelen in de Regiovisie zal op het gebied van uitvoering, waar mogelijk, samengewerkt worden.
Risico's
Er zijn geen andere risico’s dan dat de gemeente deze taken zelf uit zou voeren.
Programma
03 Economische structuur en toerisme
Website
- Privaatrechtelijk N.V. Economische Impuls Zeeland, Middelburg
N.V. Economische Impuls Zeeland, Vlissingen
Doel/Visie
De NV Economische Impuls Zeeland (Impuls), opgericht in 2007, is de ontwikkelingsmaatschappij van Zeeland. Het doel is het vergroten van de dynamiek van de Zeeuwse (kennis-)economie. Middels Impuls wil de gemeente zichtbaar bijdragen aan de ontwikkeling van Zeeland in het algemeen en Hulst in het bijzonder. Impuls helpt, via Invest in Zeeland, bedrijven van binnen en buiten Zeeland met Vestigen (promotie en acquisitie). Daarnaast heeft Impuls Zeeland de poten: Innovatiefinanciering en Ontwikkelen. Impuls Zeeland richt zich op: circulaire economie, vrijetijdseconomie, innovatiefinanciering, Smart deltaresources, Logistiek en Energie en Gezondsheidseconomie.
Bestuurlijk belang
Er is 1 wethouder (portefeuillehouder economie) lid van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA). De provincie (49%), alle Zeeuwse gemeenten (17%), kennisinstellingen (17%) en het bedrijfsleven (17%) zijn aandeelhouders in Impuls.
Financieel belang 2022
Bijdrage € 29.570 voor 2022.
Resultaat begrotingsjaar
In 2020 € 66.000 voordeel.
Eigen vermogen
Eind 2020: € 4.872.542.
Vreemd vermogen
Eind 2020: € 3.039.462 (waarvan € 2,3 miljoen overlopende passiva).
Ontwikkelingen
Steeds meer focus op energietransitie/klimaat/circulariteit van Zeeuwse bedrijven.
Risico's
Het resultaat van de deelneming van Impuls aan het Investeringsfonds Zeeland (IFZ) zal ook in 2022 negatief zijn. Er is echter geen gevaar voor de bedrijfsvoering van Impuls.
Programma
03 Economische structuur en toerisme
Website
- Privaatrechtelijk Perkpolder Beheer B.V., Kloosterzande
Perkpolder Beheer B.V., Kloosterzande
Doel/Visie
Het ontwikkelen van het woon- en recreatiegebied Perkpolder.
Bestuurlijk belang
De gemeente is bestuurlijk vertegenwoordigd in de vennootschap.
Financieel belang 2022
Er is geen jaarlijkse bijdrage verschuldigd. Voor de borgstelling ontvangt de gemeente een jaarlijkse garantievergoeding van €160.000. Deze wordt voor het grootste deel gestort in de reserve GREX.
Resultaat begrotingsjaar
Nihil.
Eigen vermogen
Begin 2022: aandelenkapitaal € 96.800.
Vreemd vermogen
Begin 2022: € 23,4 miljoen conform GREX.
Ontwikkelingen
Met Waterzande BV (voorheen Hulst aan Zee BV) is eind 2018 een koop- en ontwikkelovereenkomst afgesloten voor de ontwikkeling van Perkpolder. In deze overeenkomst was een voorbehoud opgenomen ten aanzien van de ontwikkeling van de Westelijke Perkpolder. De uitkomsten van een businesscase waren hiervoor bepalend. In de eerste helft van 2021 is deze businesscase voor de Westelijke Perkpolder door de projectontwikkelaar verder uitgewerkt. Dat heeft geresulteerd in een vernieuwd masterplan ”Waterzande”. Hierin is sprake van één aangesloten dorp, met uitzicht op de Schelde. Dit plan is gepresenteerd aan het gemeentebestuur en omwonenden. Om dit plan te realiseren is te zijner tijd een wijziging van het bestemmingsplan nodig. Door Waterzande BV en Perkpolder Beheer BV zijn de benodigde overeenkomsten hiervoor in 2021 getekend.Binnen de gebiedsontwikkeling onderscheiden we de deelgebieden, Veerplein, Haven en Westelijke Perkpolder. De bouwvergunning voor de eerste 85 woningen op het Veerplein is verstrekt en de verkoop is in volle gang. Ook de aanbesteding voor de aanleg van de wegen, pleinen en rioleringen is in procedure. Afhankelijk van nog lopende (juridische) procedures is de planning om medio 2022 daadwerkelijk te bouwen. Oplevering van de eerste woningen is naar verwachting in de eerste helft van 2023. We verwachten binnenkort een aanvraag voor de vergunningen voor het bouwen van de tweede en derde fase op het Veerplein.Met betrekking tot realisatie van de Westelijke Perkpolder is de verwachting dat Waterzande BV, binnenkort kan beschikken over de benodigde gronden om de voorziene ophoging te realiseren. Deze gronden voldoen aan de klasse achtergrondwaarde. Momenteel wordt gewerkt aan de voorbereiding om dit in 2022 uit te kunnen voeren.
Risico's
De gemeente Hulst is enig aandeelhouder in Perkpolder Beheer BV, die inmiddels over de uitgeefbare gronden in het plangebied beschikt. De kosten van het project zijn grotendeels gerealiseerd. Opbrengsten moeten nog gerealiseerd worden. Door het sluiten van een Koop- en ontwikkelingsovereenkomst met Waterzande BV is meer zekerheid verkregen over de opbrengsten, die tussen 2021 en 2028 gefaseerd moeten worden gerealiseerd. De provincie Zeeland, AM en Bouwfonds staan nog deels garant.
Programma
08 Ruimte en Wonen
Website