Gereed: | Afspraken: | Stand van zaken: |
---|---|---|
We sturen aan op een sterke samenwerking in Zeeuws-Vlaanderen op het gebied van onderwijs. De overleggen tussen gemeente, het onderwijs, kinderopvang, peuterspeelzalen en de jeugdzorg gaan we verder intensiveren. | De samenwerking tussen de verschillende partijen is structureel gemaakt en geïntensiveerd. | |
We houden de basisscholen, binnen de wettelijke kaders, intact. Ze dragen bij aan de leefbaarheid in de kernen. Schaalvergroting mag de leefbaarheid in de kernen niet aantasten. | Er zijn momenteel geen basisscholen die in de gevarenzone zitten qua leerlingaantallen. Monitoring jaarlijks. | |
Startgroepen, 2 – 4 jaar, zijn de kraamkamer van onze scholen. Het moet een integrale voorziening zijn met een naadloze overgang van peuter naar kleuter. Ouders hebben hierin ook een verantwoordelijkheid. Dit alles om de weglek naar België te verminderen. We maken ons sterk voor extra Rijkssteun voor het behoud van de scholen. | De startgroepen worden momenteel gefinancierd door kinderopvang en onderwijs. Er worden Zeeuws-Vlaams een vijftal acties parallel ondernomen gericht op regelruimte en financiering. Deze acties worden momenteel regionaal opgepakt en uitgewerkt. Ook zijn er gesprekken op rijksniveau gaande. | |
Een betere communicatie over de (on)mogelijkheden in het basisonderwijs in de regio is noodzakelijk. | De communicatie over het huidige kindvoorzieningen aanbod is onderdeel van het toekomstbestendige kindvoorzieningenplan. Er wordt gewerkt aan verschillende informatie/communicatiemiddelen. | |
We onderzoeken de komende periode de mogelijkheden voor een verdere ontwikkeling van de Integrale Kind Centra. | Kinderopvang en onderwijs geven fasegewijs uitvoering aan de ontwikkeling van IKC's. Onze gemeente heeft een financiële bijdrage gedaan in de procesbegeleiding en professionalisering van de IKC en tandemscholen. Op dit moment onderzoeken we de mogelijkheden voor een IKC in de Dullaertwijk. | |
Het behoud van het voortgezet onderwijs in onze gemeente is noodzakelijk. Vooral voor de regionale economie en de leefbaarheid in de toekomst. De afstanden naar andere scholen is naar het oordeel voor het college te groot. Ouders in onze gemeente verwachten dat ook in Hulst goed onderwijs blijft op alle niveaus van Gymnasium tot en met VMBO. Regionale centralisering is voor het college geen optie. Samenwerking tussen de scholen voor voortgezet onderwijs is daarom noodzakelijk. Er moet worden ingezet op extra financiering door het Rijk. | Het financieel arrangement en het transitieplan Voortgezet Onderwijs Zeeuws-Vlaanderen geeft invulling aan deze opdracht. Halfjaarlijks wordt de voortgang ervan gemonitord. Op dit moment wordt uitbreiding bij het VO onderzocht. Een definitieve beslissing voor een uni-locatie komt in de raad van november 2021. | |
Het MBO moet in Zeeuws Vlaanderen behouden worden. | Het MBO wordt betrokken in de uitwerking van het transitieplan Voortgezet Onderwijs Zeeuws-Vlaanderen. | |
Bij vervoer van scholieren staat het belang van het kind voorop. We willen daarbij zoveel mogelijk gebruik maken van het regulier openbaar vervoer, bijvoorbeeld door verplaatsing van haltes of aanpassing van busroutes en -tijden. | De aanvangstijden van de scholen voor voortgezet onderwijs en de dienstregeling van het openbaar vervoer worden zo veel mogelijk op elkaar afgestemd. |